Pada waktu malam, flare atau nyalaan api dari pelantar yang berdekatan dapat dilihat, walaupun kita berada berpuluh-puluh kilometer, Juga dapat dilihat dari kapal terbang.Tujuan flare ni untuk membakar gas-gas yang berlebihan.
Selalunya sesuatu pelantar minyak mempunyai 25 slot atau lubang telaga minyak untuk di korek.Satu lubang telaga selalunya mengambil masa sebulan untuk digerudi dan bergantung kepada:
- Keadaan litologi
- Kelancaran pengerudian
Setelah sesuatu lubang minyak itu telah kehabisan minyak, lubang tersebut akan disimenkan. ’Side Track’ akan dilakukan untuk mencari resevoir atau medan minyak baru. Ia melibatkan banyak medan minyak.
Pelantar minyak jenis ini hanya mempunyai 4 slot. Melibatkan satu medan minyak sahaja.
Banyak terdapat di perairan Terengganu samada milik Esso Production Malaysian Inc. (EPMI) atau Petronas Carigali Sdn. Bhd. (PCSB)
Pada tahun lepas, pengeluaran minyak mentah adalah 370 000 barrel sehari, manakala pengeluaran gas asli adalah berjumlah 1 billion meter padu.
Helikopter adalah pengangkutan utama untuk ke pelantar minyak.
Helikopter berlepas dari Lapangan Terbang Kerteh dan akan singgah di beberapa pelantar minyak untuk mengangkut penumpang.
Sub Mersible Rig Down
Di Asia, pengkalan kapal terbesar adalah di Singapura.
Sebuah pelantar minyak yang sedang mengalami kebakaran. Kebakaran adalah amat sukar untuk dikawal.
Keselamatan di pelantar minyak adalah sangat dititik beratkan. Bila berlaku sebarang kecemasan, semua anggota dikehendaki meninggalkan pelantar dengan serta merta mengunakan ‘life boat
No comments:
Post a Comment