Punca berlaku Crankshaf Deflection
-Bearing crankshaf haus
-Kekurangan sistem pelinciran yang betul
-Crankshaft pengimbangan yang tak seimbang
-Bearing sokongan yang tak seimbang
-getaran kilasan
-getaran engine
Deflection
Measuring Instrument
Crankshaft
deflection gauge(Analog): Satu putaran lengkap penunjuk menunjukkan 1mm
deflection.Ia mengandungi 100segmen, jadi 0.01mm pesongan boleh diukur.
Crankshaft deflection gauge(Analog ) |
Crankshaft deflection gauge(Digital) |
Measuring
P/s
: pastikan
engine berada dalam keadaan sejuk.
pesongan
yang berlebihan bole menyebabkan kerosakan pada crankshaf, main beriang dan
crank pin wear. crankshaf difletion perlu di ambil setiap 6 bulan
Deformation
gauge setting
umumnya
setiap engine mempunyai tanda untuk menetapkan gauge. Oleh itu ia boleh diukur
dengan cara berikut
Kedudukan Piston semasa bacaan
Biasanya 5 kedudukan yang dipilih untuk mengukur deflection.sebelah kanan, sebelah Kiri, Bawah dan dua kedudukan berhampiran bahagian atas (kira-kira 30 darjah selain daripada kedudukan menegak) Kedudukan adalah seperti yang ditunjukkan dalamangka A, BP, TC, BS & B.
kedudukan piston semasa melakukan crankshaf deflection (A=A), (B=BP),(C=TC),(D=BS),(E=B) |
"kebiasaan bacaan paling bawah tidak dapat di ambil kerana terhalang oleh connecting rod"
GAMARAN KEDUDUKAN DEFLECTION |
MENJADUAL CRANKSHAF DEFLECTION |
MELUKIS HASIL CRANKSHAF DEFLESION |
singkat padat n jelas,,
ReplyDeletetq bro,, tlh menambah pengetahuan saya