Pages

Tuesday, 24 January 2012

kerja atas kapal



Minat tak kerja kapal. Ramai yang tak tahu, bahawa bekerja di bidang perkapalan adalah lumayan, seorang jurutera atau nahoda kapal akan mendapat tidak kurang RM20,000 , malah seorang yang berpengalaman boleh capai gaji hingga RM30,000 sebulan. Malah bagi pekerja biasa pun boleh capai gaji lebih RM5,000 sebulan. Jom kitakerja kapal pula… ! PUSAT LATIHAN PELAUT, SINI

Buat masa kini Malaysia hanya membekalkan 20,000 orang pelaut dan selebihnya dimonopoli warga asing. “Selain pendapatan lumayan dan banyak faedah, kebanyakan mereka tidak menyedari pekerjaan ini juga dapat dikecualikan daripada cukai,” kata Ketua Penolong Pengarah, Unit Pembangunan Pelaut, Jabatan Laut Malaysia, Kapten Sukhbir Singh, 49. Meskipun tidak mempunyai sebarang pengalaman atau pengetahuan mengenai kerjaya di laut, namun berbekalkan pengalaman bekerja di bengkel mekanik, Jayaraj Vellayutham, 19, tidak kisah berpisah dengan keluarganya.

“Saya teruja untuk bekerja dalam bidang perkapalan. Mudah-mudahan permohonan saya diterima,” tambahnya yang disaran untuk memohon jawatan juruelektrik oleh pihak penemuduga. “Awalnya saya mahu menjadi oiler tetapi mereka sarankan yang ini. Saya terima sahaja asalkan boleh dapat kerja,” kata Nazrul anak yatim dari Rawang yang mempunyai dua orang adik. Seorang nahkoda atau ketua jurutera dalam kapal boleh menjana pendapatan purata di antara RM20,000 hingga RM30,00 sebulan tertakluk kepada sesebuah syarikat perkapalan. Malah bagi mereka yang baru menyertai pasukan perkapalan misalnya sebagai seorang pegawai, mereka akan dibayar gaji tidak kurang daripada RM5,000.
Selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mereka perlu menghadiri kursus selama empat tahun. Pada usia 21 tahun ketika ramai yang bergelut untuk mendapatkan tempat di universiti, mereka yang menyertai industri perkapalan ini sudah pun mempunyai pendapatan yang hebat. Di Malaysia, berlaku kekurangan pelaut pada kadar 50 peratus yang kini diisi oleh pekerja warga asing. Saban hari, kemasukan kapal ke Malaysia kian bertambah dan pelaut pula semakin diperlukan di Malaysia. jadi peluang pada anak muda nak kerja kapal.
Kerja di laut atau kerja kapal  dapat menjamin masa depan kerana gajinya sangat lumayan,” kata Mohd. Nazrul sambil menjelaskan sebab dia menyertai temuduga terbuka itu. Temuduga itu diadakan sempena sambutan Hari Pelaut yang julung-julung kalinya disambut di Malaysia sekali gus menarik anak-anak muda untuk menyertai bidang perkapalan ini. “Rakan-rakan dan ahli keluarga menggalakkan saya menyertai pasukan pelaut. Ibu pun setuju walaupun terpaksa berpisah. Sebagai anak sulung, saya bertanggungjawab terhadap keluarga, jadi saya tidak kisah berlayar lama.
Di mana anda boleh dapat latihan pelaut, klik sini
Jika ada pengalaman, dan nak kerja kapal, boleh lihat senarai syarikat kapal yang daftar di Malaysiahttp://www.marine.gov.my/service/sakp/CSOjan2008.pdf
Jika tak da pengalaman tapi minat kera kapal, cuba kursus di PUSAT LATIHAN PELAUT, SINI, atau buat permohonan dengan syarikat kapal sebagai pekerja biasa, mana tahu minat anda kerja kapal di makbul Allah. Usaha dulu mana tahu ada rezeki.

19 comments:

  1. salam dan selamat sejahjahtera saya nak bertanya pada warga pelaut...saya ada bst n tanker..tapi masih belum ada pengalaman,saya nak tanya kalau2 ada compny untuk ambil pekerja yg xad sea time..dah mcm2 cmpny saya pergi tapi majoriti memerlukan sea time...

    ReplyDelete
  2. sy nk kje kapal...ade kosong,call me A.S.A.P 0176960601..FAZUAN

    ReplyDelete
  3. sy nak kerja kapal call saya nantha 0125387243

    ReplyDelete
  4. saya nak kerja kapal...saya tak ada pengalaman dan berumur 19 tahun..A.S.AP 0122514401...Abdul Samad Bin Haniffa

    ReplyDelete
  5. salam, sya ada kenalan yg merekrut crew sbgai pelayar... dia cakap dia kerja dgn mearsk line. dia ada offer kat saya kalau nk kerja sbgai pelayar bleh la cntact dia sbb dia nk tolong saya.. cuma dia kata kena pergi buat pasport, seamen card, seaman book,dgn kursus tanker apatah...dia cakap semua tu dalam rm3500 pergi buat sendiri kat melaka..pertanyaan saya boleh percaya ke? sbb skrang ni bnyak scammer...harap bleh tolong...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol laaa dy ckp tu...pasport,,seaman card n seaman book tu mcm ic kt laut kite laa..n kursus tanker tu untk kpal tnker,,n 1 lg perkara atau kursus wajib ilah BST,,bst atau skrg dknali dgn name BT tu lbey kurang mcm lesen laaa..kt darat org pnggil lesen kete moto bgai tu....n kat laut BT tu laa..kursus2 ni pnting..lg bnyk kursus yg kite ada,,lg senang or mudah mndpt kerja d laut..

      Delete
    2. if perempuan macam saya berminat nak join, ada basic dlm degree mekanikal marin.. boleh tlg x bg cntc number sesiapa yg boleh berurusan? TQ..

      Delete
    3. poksu mey ,saya pun nk join mearsk tuu .. ada number telifon kwn poksu mey tu tk ? nk boleh ?

      Delete
  6. saya pn nk keje kapal gak...tp tkde pengalamanmmmcamne nk mntk keje kapal ni...sy BST, BOSIET, Kad dan buku pelaut smua dah ade....email sy sas_e30@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. Email sya jika ada kapal kosong..sya nak buat seatime...ada bst n tanker...zhairi790@gmail.com...

    ReplyDelete
  8. Asalammaulaikum admin, saya megat saya bru jrk habis kursus perkapal san mempunyai sijil BT(Basic Training), BTOCTCO (Basic Training Oil and Chemical Tanker), MFA (Madical Frist Aid) seamAn card, seaman record book,

    Soal nya saya da mohon mane2 syarikat kapal tapi ia memerlukan seatime..
    Boleh email kn x pada sAya nk syrikat yg memerlukan pekerja,

    megatdisember@yahoo.com
    0197938768. My no contex...

    ReplyDelete
  9. assalam.. saya pn nk kerja kapal ni .. saya da ada kursus BST, BOSIET and Security Awareness (MPA) .. saya da cuba mohon kerja di beberapa syarikat , tapi xada keputusan .. jika ada yg bole mbantu contact saya 0126379635 muhdabdhakim93@gmail.com HELP!!!

    ReplyDelete
  10. hello, girls boleh kerja kapal tak?

    ReplyDelete
  11. Salam..saya mcari kerja kosong kapal...bst.tanker.oil and gas.seatime...yg 2 ja yg saya ada...apa2 mntak tlg jsa baik anda tlg saya...0175801129/0194415236...alip...terima kasih

    ReplyDelete
  12. Saya kalainathan. Tolong telefon saya utk berkerja di kapal laut. 019 2568002. Jasa baik pihak tuan puan amat dihargai.

    ReplyDelete
  13. Saye baru tamat SPM..sayr ingin berkeja di pihak tuan...nie no hp saye0179126431

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pelaut Malaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...