Pages

Wednesday 18 January 2012

Kehidupan Seks Pelaut dan Musafir



DIPETIK DARI BLOG http://walausetitik.blogspot.com (indonesia)


satu soalan ditanya kepada seorang ustaz:
Assalaamu'alaikum wr wb
Ust. Sarwat yang saya hormati, semoga ustaz sekeluarga dilimpahi keberkatan dari Allah SWT. Dan semoga sentiasa diberi kesihatan agar tetap dapat mengasuh rubrik yang sangat bermanfaat ini.

Soalan saya:
1. Bagaimana kehidupan seks para pelaut atau musafir yang mereka sampai berbulan-bulan meninggalkan isteri? Adakah onani menjadi halal bagi mereka? Kerana ramai orang-orang yang bekerja di luar daerah bahkan hingga ke luar negeri dalam masa yang lama.
2. Bagaimana pula dengan para sahabat yang sering  bertugas berdakwah atau berperang dalam masa yang lama?



JAWAPAN

Assalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh,
Barangkali kalau hanya sekadar bekerja di luar negeri tetapi menetap di suatu tempat, masih ada beberapa alternatif penyelesaian. Tetapi yang agak sukar keadaannya adalah para pelaut seperti yang anda sebutkan sebagai contoh.
Pelaut memang bekerja di tengah-tengah laut dan terus berpindah dari satu negara ke negara-negara lain. Kondisinya hampir tidak membolehkan untuk mengajak isteri dalam perjalanannya, juga tidak mungkin untuk berpoligami di negara-negara lain.

Sebab negara yang disinggahinya sangat banyak, tidak mungkin seorang pelaut berkahwin di semua negara yang disinggahinya. Adapun apabila menggunakan kesempatan pulang bercuti, waktunya memang pasti tidak terlalu lama. Tidak mungkin boleh memenuhi keperluan seksual yang barangkali diperlukannya suatu masa.

Berbeza dengan pelajar atau pekerja yang menetap di suatu bandar. Masih mungkin bagi mereka untuk berkahwin secara rasmi dengan wanita tempatan, atau mengajak isteri tinggal di luar negeri.



Hukum Onani
Umumnya para ulama sepakat untuk mengharamkannya, dengan pelbagai dalil yang mereka kemukakan. Salah satunya adalah ayat Quran berikut ini:

Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki, maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela.Barang siapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas . (Surah Al-Mukminum: 5-7)

Ayat ini menandakan sebuah kesimpulan, bahawa haram hukumnya mendapatkan kenikmatan seksual kecuali dari isteri atau wanita yang dihalalkan Allah, iaitu para budak yang dimiliki. Sedangkan bila kenikmatan itu didapati di luar dari kedua-dua orang di atas, maka hukumnya dilarang.
Namun Al-Imam Ahmad memberikan pengecualian mengikut fatwa dari Ibnu Abbas radhiyallahu a'nhu . Ibnu Abbas ra pernah ditanya oleh seorang pemuda tentang undang-undang beristimna '(onani), maka beliau menjawab:

نكاح الأمة خير منه, وهو خير من الزنا

Menikahi budak wanita lebih baik dari perbuatan itu (onani), tetapi (onani) lebih baik dari zina.

Di lain waktu beliau didatangi oleh seorang pemuda yang belum berkahwin.Pemuda itu menyatakan bahawa suatu saat dirinya dilanda nafsu seksual yang sangat hebat. Sampai akhirnya dia menggesek-gesekkan kemaluannya hingga terjadi inzal (ejakulasi). Ibnu Abbas kemudian berkata, 

"Hal itu lebih baik dari zina."

Ada sebuah hadis yang secara terang-terangan menyebut tentang haramnyaistimna ' . iaitu

ناكح اليد ملعون

Menikahi tangan (onani) adalah perbuatan terlaknat

Namun ternyata hadis ini dihukumi oleh sebahagian ulama sebagai hadis yang tidak ada dasarnya ( laa ashla lahu ).

Syeikh Said Ramadhan Al-Buthi, ulama besar Syria dan guru besar syariah, ketika ditanya tentang kes onani 'terpaksa' mengatakan bahawa kira-kira jalan tengah dari perbezaan dua pendapat ini bahawa bila seorang hampir tidak boleh terhindar dari zina dan hanya ada satu-satunya jalan untuk menghindarinya adalah dengan onani, maka onani itu lebih baik baginya daripada berzina. Ertinya, onani dibolehkan bagi dirinya kerana kecemasan.
Barangakali pendapat Syeikh Said Ramadhan Albuthi ini boleh dijadikan sebagai salah satu dasar fatwa untuk kes pelaut yang berbulan-bulan tidak bertemu dengan isterinya.

PELAUT MALAYA: tak berani bercerita tentang agama... tapi ini hanya perkonsian sebagai rujukan bersama.. jika ada sebarang bantahan atau pandangan lain.. sila utarakan.. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pelaut Malaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...